کارگاه آموزشی هر مادر ایرانی ، یک مربی قرآنی

برگزاری کارگاه های آموزشی

با عنایت به کوتاهی زمان حضور نمازگزاران در مسجد، کارگاه هایی به منظور تشویق و ارائه طریق در زمینه های مختلف قرآنی و حدیثی در نظر گرفته شده است. این کارگاه ها به منظور آشنایی مخاطبان با روش­های مطالعه و فهم قرآن، کسب مهارت در صحیح خوانی و زیبا خوانی اذکار نماز، تبیین مراحل و شیوه­های صحیح خوانی ، ارتقاء سطح قرائت ، فراگیری شیوه های صحیح حفظ ، ترغیب عموم مردم به حفظ و معارف قرآن کریم، آشنایی با مراحل انس قرآن و … ویژه خواهران و برادران در شبستان قرآنی

برگزار می­گردد.

علاقمندان پس از ثبت نام ، در این گارگاه ها که توسط اساتید توانمند و برجسته حوزه و دانشگاه وکارشناسان رسانه ملی انجام می­گیرد ، شرکت نموده و به صورت فشرده و مختصر با مفاهیم و معارف قرآن کریم آشنا می­شوند.

 

برگزاری نشست های تخصصی:

یکی از مهم ترین فعالیت های جاری دارالقرآن مسجد مقدس جمکران برگزاری نشست های تخصصی با موضوعات قرآنی است که  مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

این نشست ها که با موضوعات امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن،خانواده موفق قرآنی، تربیت فرزند قرآنی، نجوم در قرآن ، اعجاز علمی قرآن، زیبا خوانی نماز، جایگاه و عظمت قرآن، جایگاه زن در قرآن، طب قرآنی و …. در ماه مبارک رمضان و برخی مناسبتهای خاص برگزار می گردد ،  اساتید و کارشناسان قرآنی با استفاده از قرآن و روایات به تبیین و ترویج معارف قرآنی و رفع اشکالات و شبهات مطرح شده توسط مخاطبین در قالب موضوعات ذکر شده می پردازند.

 

مهد شکوفه های مهدوی

فعالیت های قرآنی ویژه کودکان (مهد شکوفه های مهدوی)

معاونت فرهنگی با همکاری معاونت اجرایی و با هدف پاسخگویی به درخواست خادمین موظف و افتخاری در خصوص دغدغه ایشان برای نگهداری از کودکان ۳ تا ۷ سال در محیط کاری خود در فضای معنوی مسجد مقدس و پرورش صحیح اسلامی آینده سازان در سایه قرآن و مهدویت ، ایجاد ظرفیت مناسب جهت تعلیم و تربیت قرآنی و مهدوی فرزندان ساکنین منطقه جمکران با نگاه به آینده،  شناسایی و تقویت استعدادهای قرآنی فرزندان کارکنان و مجاورین ، نهادینه کردن فرهنگ ناب اسلامی از طریق آموزه های قرآنی ، مهدوی  در قالب بازی­ها و داستان­های کودکانه ، فراهم کردن محیطی مطمئن جهت رشد همه جانبه کودکان مشتمل بر ابعاد روانی ، اخلاقی ، معنوی ، اجتماعی و جسمی کودکان ، اقدام به تاسیس مهد قرآنی در مسجد مقدس جمکران به عنوان پایگاه عظیم تشیع نمودند.

از جمله فعالیت هایی که در مهد شکوفه های مهدوی به صورت منظم و روزانه انجام می شود می توان به آموزش قرآن و نماز، حفظ قرآن با بازی ، کارگاه قصه گویی، نقاشی، بازی و سرگرمی،  اجرای برنامه های مناسبتی در ایام و مناسبت های ویژه و … اشاره نمود.

ساعات پذیرش مهد، صبح ها از ساعت ۷ الی ۱۴:۳۰ و شب های چهارشنبه و جمعه ۷ الی ۲۳ در شبستان قرآنی می باشد.

 

جلسه هفتگی آموزش عمومی قرآن

با عنایت به جایگاه ویژه مسجد مقدس جمکران و علاقه وافر زائرین محترم به آشنایی با معارف دینی به ویژه قرآن مجید، جلسه هفتگی آموزش عمومی قران کریم ویژه عموم برادران و خواهران و با حضور اساتید برجسته قرآن در شب های چهارشنبه و جمعه برگزار می گردد.

در این جلسه کارشناس محترم به بیان نکات مهم تفسیری آیات منتخب و آموزش صحت قرائت نماز می پردازد . در ادامه داوطبان قرائت قرآن کریم اقدام به اجرای تلاوت نموده و موارد لازم جهت رفع اشکال توسط استاد محترم به صورت عمومی تذکر داده می شود.

طرح تابستانه آموزش حفظ قرآن کریم ویژه عموم و مجاورین مسجد جمکران

برگزاری دوره های آموزش قرآن

 دارالقرآن الکریم مسجد مقدس جمکران در ظل توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در زمینه نهضت قرآن آموزی و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در عرصه آموزشهای قرآنی از جمله برگزاری کلاس های آموزشی و دوره های کوتاه مدت و بلند مدت در رشته های روخوانی و روانخوانی ، تجوید ، حفظ ترتیبی و موضوعی در مقاطع سنی مختلف در دو بخش خواهران و برادران ویزه زائران و مجاوران این مکان مقدس با استفاده از اساتید برجسته این حوزه فعالیت می نماید.

این فعالیت از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۶ آغاز به کار نموده و انشاءالله در طول سال، ادامه خواهد یافت.

 

 

مشاوره قرآنی  ( فردی و چهره به چهره)

«روش‏ها خیلی مهم است. در همین آیه مبارکه ادع الی سبیل ربّک بالحکمه روش را بیان فرموده است. سخن حکمت‏آمیز، یعنی سخن محکم، سخن غیرمشتبه، سخن غیرموهون و غیرضعیف. حکمت، همه این‏ها را دارد. سخن حکیم است، یعنی هم حکمت‏آمیز است، هم مستحکم است، هم در مقابل متشابه است؛ بالحکمه والموعظه الحسنه و جادلهم بالّتی هی احسن. گفت­وگو، مذاکره، با ذهن‏ها مواجه شدن، مخاطب قراردادن دل‏ها و ذهن‏ها، با لسان مبین و با روش برادرانه حرف زدن، بسیار بسیار مهم است. »  مقام معظم رهبری حفظه الله

با عنایت به سئوالاتی که بعضا برای عموم مردم در زمینه برنامه ها و معارف قرآن و حدیث پیش می آید ، یکی از روش­های مجرب که با اقبال گسترده مواجه بوده است، مشاوره چهره به چهره و فردی است. در این فعالیت میزهای مشاوره قرآنی و حدیثی در مکانهای مختلف آماده شده و مخاطبان با مراجعه به اساتید و کارشناسان، سئوالات خود را در نسبت به مسائل قرآنی و حدیثی مطرح و پاسخ آن را دریافت می­کنند.

تصحیح قرائت حمد و سوره و اذکار نماز، چرایی و چگونگی حفظ قرآن، مراحل انس و فهم قرآن و حدیث، آشنایی با سیر مطالعاتی قرآن و حدیث و دیگر مسائل قرآنی و حدیثی از موضوعاتی است که در این مشاوره­ها پیگیری می­شود.

 

 

 

طرح تابستانه آموزش حفظ قرآن کریم ویژه عموم و مجاورین مسجد جمکران

 فعالیت های قرآنی ویژه کارکنان و خانواده های کارکنان:

جلسه تخصصی آموزش حفظ قرآن کریم

با عنایت به مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، تمام مراکز فرهنگی مؤثر باید در این زمینه وظیفه خود را به انجام رسانند. در این راستا کارگاه روش حفظ قرآن با هدف فراگیری شیوه های صحیح حفظ قرآن، ترغیب کارکنان به حفظ و معارف قرآن کریم برگزار ­ گردید.

در این طرح، که ویژه کارمندان محترم اعم از خواهران و برادران می باشد، تعداد قابل توجهی از کارکنان محترم در مدت زمان کوتاهی جزء سی ام قرآن کریم را حفظ نموده و مشغول حفظ دیگر اجزاء قرآن کریم می باشند.لازم به ذکر است پس از پایان هر دوره ، مدرک رسمی به ایشان اعطا می گردد.

کارگاه آموزشی هر مادر ایرانی ، یک مربی قرآنی

طرح هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی

این کارگاه آموزشی با هدف  نهادینه سازی نقش محوری مادر به عنوان بهترین مربی برای انتقال مفاهیم قرآنی و اسلامی به فرزندان،  در دوسال متمادی در ماه مبارک رمضان ویژه همسران کارکنان برگزار گردید. سرفصل های آموزشی این طرح در اولین دوره برگزاری  آن عبارتند از : شکل دهی ارتباط مادران با فرزندان بر پایه آموزه های ناب قرآنی، جذاب سازی نحوه ارائه مفاهیم توسط مادران به فرزندان با روش های خلاقانه و همراه با بازی به همراه پک آموزشی شامل کتاب جزء سی قرآن کریم برای  حفظ قرآن ، رنگ آمیزی ،کتاب شکوفه ها (آموزش نماز برای کودکان و نونهالان با سی دی). در دوره تکمیلی نیز بر مبنای مفاهیم و آموزه های قرآنی ، موضوعات مهارت های خودآگاهی ، همدلی ، روابط فردی ، مقابله با هیجانات ناخوشایند ، مدیریت استرس ، تفکر خلاق ، تفکر نقاد ، حل مساله و مهارت تصمیم گیری ویژه خانواده کارکنان و پرسنل خواهرآموزش داده می شود.

طرح ارزیابی قرآنی پرسنل

در راستای آموزش ، توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی ،برنامه ریزی بهینه و استفاده از ظرفیت کارکنان در برنامه های قرآنی ، طرح ارزیابی کارکنان و خادمین مسجد مقدس جمکران با هدف برگزاری هدفمند دوره های آموزشی قرآنی ضمن خدمت پرسنل و برخورداری سواد قرآنی مطلوب و مورد انتظار انجام می پذیرد. صحت قرائت نماز و تعیین سطح روخوانی قرآن کریم از جمله مواردی است که در این طرح، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

طرح بینات

به منظور ایجاد انس و درک هر چه بیشتر مفاهیم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان طرح بینات ویژه کارکنان خواهر و برادر برگزار می گردد.  کارمندان محترم با شرکت در این دوره،  نکات آموزشی پیرامون اصول و قواعد روخوانی ، روانخوانی ، تجوید و صحت قرائت نماز را توسط استاد مربوطه فرا می گیرند. در خاتمه  نیز علاوه بر بهره مندی از مزایای معنوی،  گواهی آموزشی پایان هر دوره تقدیم کارکنان می گردد.

 

طرح طلیعه انس

 

در این طرح، کتابچه آموزشی «هر روز با قرآن و عترت» در اختیار کارکنان و خانواده های آنان قرار می گیرد. این کتاب شامل ۳۶۵ موضوع (به تعداد روزهای سال) از موضوعات کاربردی اعم از اخلاقی ، عبادی ، اجتماعی و … می باشد که ضمن مطالعه روزانه یکی از این موضوعات ، با مفهوم و تفسیر آیات مربوطه  آشنا می گردند. آزمون های این طرح به دو صورت غیر حضوری و حضوری برگزار می گردد. در مرحله غیر حضوری ، سؤالات مربوط به هر فصل در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته که در مدت زمان تعیین شده پاسخنامه از متسابقین جمع آوری و امتیاز کسب شده در هر دوره برای ایشان منظور می گردد. در آزمون حضوری که در دو مرحله میانی و پایانی طرح  برگزار میشود ، افراد به سنجش معلومات و محفوظات خود از کلّ کتاب می پردازند. در خاتمه از  افراد برگزیده با اهداء لوح یادبود و جوایز نقدی و غیر نقدی تجلیل می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *