سوال:
سلام خدا قوت بهتر نیست به جای روزی
چند جزء یه جزء با کیفیت عالی
مرور کنیم ؟
پاسخ :
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عرض میکنم بر اهل قرآن التماس دعای ویژه دارم در این شبهای عزیز در این لحظه های باز بودن و گشایش الهی ، لحظاتی که دعا رد نمیشود با همدیگر دعا بکنیم که ان شاءالله خداوند متعال ما را از قرآن و اهل بیت علیهماالسلام جدا نفرماید ان شاءالله با صلوات بر محمد و آل محمد

بحث بسیار مهمی داریم در رابطه با اینکه کمیت مهم است یا کیفیت در بحث حفظ قرآن یکی از موارد اختلافی بین اساتید بزرگوار و صاحب نظران عرضه حفظ این هست که کمیت اولویت دارد یا کیفیت به این منظور که مثلا ما میخواهیم مرور انجام بدهیم آیا ده صفحه با کیفیت صد در صد انجام بدهیم بهتر است یا بیست صفحه با کیفیت هفتاد درصد ، خیلیار ایاتید نظرشان بر این هست که مرور با کیفیت صد در صد بهتر است از مرور با کیفیت کمتر ولی کیفیت بیشتر ، یک نکته بسیار ریزی که هست ما باید عادت بکنیم توی اصول و روشهای حفظ ، میخواهیم از منظر علمی دفاع کنیم نه احساسی خب من الان در قالب مثال نظر خودم را بیان میکنم خدمت شما بزرگواران به چه شکلی من فرض میکنم ده جزء از قرآن کریم را حفظ هستم طبق این نظریه ای که کیفیت اولویت دارد بر کمیت خب من میتوانم ده صفحه با کیفیت بخوانم یا بیست صفحه با کیفیت پایین تر ، اساتید بزرگواری که کیفیت را ترجیح میدهند خب ده صفحه به من برنامه میدهند خب اشکالی ندارد ولی از یک نکته کوچک غفلت میشود اینجا آن نکته چیه ، وقتی من قرار است که از نظر کمی کمتر مرور کنم فاصله بین مرورهام اضافه میشود ، زیاد میشود یعنی میشود بیست روز و این میشود نابودی حفظ ، این نکته بسیار ریز را نباید غفلت کرد ، حفظ قرآن ، مرور ، مباحثه از جاهایی هست که کمیت و کیفیت ارزش مساوی دارند اینکه ما میگویم کمیت به منزله این نیست که از کیفیت غافل بشویم ولی بحث ما در مقایسه با این است که اگر ما قرار باشد بیست ، سی درصد از کیفیت کم بکنیم ولی کمیت را یک مقدار بیشتر کنیم ارجحیت دارد چرا ، چون ذهن ما فرار است ، حافظ قرآن تا آخر باید مرور بکند ، چون ذهن بشر است و حالت فراری دارد و مسائل را فراموش می کند ما اگر فاصله بیشتری بین محفوظاتمون ایجاد بشود به همان میزان از میزان تسلطمان کاسته میشود و این خودش ضربه بعدی را میزند ما نمیتوانیم به بهانه افزایش کیفیت از کمیت کم بگذاریم چرا چون دقیقا میزند و کیفیت را از بین میبرد خیلی باید مواظب باشیم همه جا وقتی میخواهیم نظر بدهیم تمامی جوانب قضیه را نگاه کنیم ، خب شعار میدهیم نه کیفیت خیلی مهم است آدم یک جزء را مرور کند با کیفیت اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکند ، آرامش بیشتری دارد ، انس و الفت بیشتری دارد فلان فلان کلی میتوانم فایده بشمارم برای کیفیت ولی از این طرف چکار بکنیم خب ما میتوانیم با بیست درصد ، سی درصد ، چهل درصد کیفیت را بیاوریم پایین ولی کمیت را زیاد بکنیم تا این فاصله ضربه به اصل حفظ ما نزند نکته بسیار ریزی هست عزیزانی که اصرار دارند توی برنامه دهی وقتی میایند تو خصوصی اصرار میکنند استاد کمش کنید ، کمش کنید ، ببینید برای من که فرقی نمی کند ولی باید این نکته را یاد بگیرید توی ذهن مبارکتون باشد حفظ قرآن شربت ندارد ، حفظ زحمت میخواهد شما وقتی اصرار می کنید به من که برنامه را کم کنم خب من برنامه را کم کردم چه اتفاقی میافتد خب این فاصله بین محفوظاتتون زیاد میشود و ضربه میزند به شما ، برنامه باید اصولی باشد بارها عرض کردم حفظ قرآن مثل کلاسهای دیگر نیست ، شاگرد جذب میشود به کلاس ما اینقدر باید مهربان باشیم ، خوش اخلاق باشیم ، جذاب کلاس را اداره بکنیم که این شاگرد جذب اخلاق ما بشود اینها را هیچ کس نمیتواند اصلا منکر شود ولی این رفتار یکماه شاگرد را توی کلاس نگه میدارد ، باعث جذب اولیه اش میشود ، آن چیزی که بسیار مهمی که خیلی وقت مورد غفلت قرار میگیرد اینکه شاگرد برای خوش گذرانی وقت گذرانی اینجا نیامده وقتی از شما میپرسند مدرکتون چیه میفرماید لیسانس دیگر کسی از شما تانجان و کوتانجان نمیپرسد ، فقط مدرکتان را لیسان دارد تمام شد ولی حافظ قرآن از او سوال حفظی میخواهند ، شما با یک شاگرد با لطافت بسیار زیادی برخورد میکنید به به ، آفرین ، احسنت خب اینجا چه مشکلی پیش میاد ، شاگرد به خاطر اخلاق شما آمده ولی برنامه دهی نامناسب شما باعث شده که این شاگرد هر روز دارد ضعیف تر میشود هر روز دارد ضعیف تر میشود خب توی کلاس هر چقدر به او بگویی به به علی آقا درست میخوانی ، خب دارد میفهمد ، می بیند که اشتباه خواند آن هم نه اینکه مثلا شما توی دبیرستان ، فلان نتایج معمولا آخر ترمها مشخص میشود ، آخر خرداد میشود ولی حفظ قرآن هر روز توی کلاس دارد ارزیابی میشود ، توی کلاس دبیرستان و دانشگاه شاید ماهی یکبار از شما یک سوال بپرسند آن هم یک لحظه استرس میگیرید ،
یک لحظه ای بهانه می آوری یا به هر حال نمیتوانی جواب دهی تمام میشود ولی حفظ قرآن هر روز در معرض است شما با شاگرد با مهربانی و عطوفت برخورد کردید ولی برنامه دهی نامناسب است آن عطوفت موقعی جواب میدهد که برنامه دهی مناسب هم سر کلاس باشد این شاگرد باید نتیجه بگیرد ، نتیجه گراست چاره ای جزء این ندارد چون الان باید برود حفظ جدیدش را تحویل بدهد ، چون الان باید ده درس را تحویل بدهد ، مرورش را تحویل بدهد از او میخواهند سوال بپرسند و این نمیتواند جواب بدهد هر چقدر شما بارک الله ، آفرین بگوید هیچ فایده ای نخواهد داشت مواظب باشیم تو برنامه دهی چه برای شخص خودمان و چه برای شاگردانمان همیشه کمیت و کیفیت باید به موازات هم پیش بروند و اگر قرار باشد از یکی یک مقدار کم کنیم آن قطعا کیفیت خواهد بود ، بیست ، سی درصد نیاید مثلا بگوید
اشکال ندارد با ده تا صد تا غلط هم شده فقط مرور کنید بروید جلو نه ، وقتی شما میتوانید بیست صفحه با مرور کنید با هفتاد درصد ، با کیفیت هفتاد درصد مرور کنید این ارجهیت دارد به اینکه ده صفحه با کیفیت صد در صد مرور کنید خواهشم این است برای بار چندم تکرار میکنم مواظب باشیم آن برنامه ریزی نامناسب برای خودمان یا شاگردانمان مدیون آنها نشویم ، برنامه ریزی باید تمامی جوانب قضیه را در نظر داشته باشیم این شاگردی که به ما مراجعه می کند ما دکتریم ، پزشگیم ، معلم حفظ ، مربی حفظ قرآن پزشگ است ، شما به دکتر یگوید آقای دکتر من مریضم دکتر هم می نشیند با شما میگوید آخی عزیزم ، الهی بمیرم برات ، فدات شم فلان ، خب اینها را باید بگوید ، اینها را بگوید شما جذبش بشوید ولی بعد اینها که جذبش شدید ، بعد آقای دکتر آمپول را دو تاش را یکیش را بزن این قرص را به جای ده تا پنج تا بنویس ، خب این دکتر قبول کرد کوتاه آمد کی ضرر میکند ، شما ضرر میکنید آن عطوفت در کنار نسخه مناسب دکتر جواب میدهد و الا دکتر هر چقدر شما را ناز کند ، همدردی بکند ، نسخه شما را هم کم بکند ولی آخرش چی شما می آید خوب نمیشوید بعد دیگر با دکتر طرفید درسته ، باید مواظب باشید کمیت و کیفیت ما تمام زندگیمون را بر مبنای اصول باید بنا گذاری کنیم از خداوند متعال میخواهم همه ما را در این شبهای عزیز از کسانی قرار بدهد زیر برگشون نوشته اهل قرآن در پناه علی و آل علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *