حفظ قرآن مانند تلاوت آن آثاری فراوان و ارزنده دارد. برخی از آثار حفظ آیات قرآن مجید، عبارت است از:
۱٫پاداش اخروی
حافظان قرآن در بهشت جایگاهی والا دارند و پاداش آنان دو چندان خواهد بود. پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: درجات بهشت به تعدد آیههای قرآن است. وقتی که صاحب قرآن وارد بهشت شود، به وی میگویند بخوان و بالا برو، که هر آیهای را درجهای است. پس برتر از درجه حافظ قرآن درجهای نیست.
همچنین در روایات بیان شده که حافظان قرآن توان شفاعت کردن دیگران را نیز دارند.
۲٫ هدایت انسان
تلاوت و انس با قرآن از سفارشهای مکرر معصومان ـ علیهم السّلام ـ است و حفظ قرآن به طور طبیعی به انس با آیات الاهی میانجامد؛ زیرا حافظ قرآن باید برای تثبیت محفوظات قرآنیاش دست کم روزی چند بار به قرائت قرآن بپردازد. معصومان ـ علیهم السّلام ـ حافظان قرآن را به تکرار آیات الاهی فراخوانده، یادآور شدهاند همان گونه که شتر بسته شده در یک نقطه ـ چنانچه مورد دیدار پیاپی صاحبش واقع نشود. ـ جایگاهش را ترک میکند، محفوظات حافظ قرآن نیز ـ اگر پیوسته مورد مراجعه و تکرار قرار نگیرد از خاطر زدوده میشود.[۱] بنابراین، حافظ ناگزیر با قرآن انس میگیرد وزمینه هدایت و سعادتش فراهم میآید. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ میفرماید: هیچ کس با قرآن هم نشین نمیشود مگر این که از کنار آن با افزایش یا کاهش برمیخیزد: افزایش هدایت یا کاهش گمراهی.[۲]
نفوذ قرآن در جانها و پدید آوردن تحول در شخصیت افراد نیز از آثار سازندهی تلاوت و حفظ قرآن است. بسیاری از مردم با تلاوت یا شنیدن آهنگ دلنشین قرآن مسیر زندگی خود را تغییرداده، سمت سعادت و کمال رهنمون شدند.[۳]
۳٫ آرامش روحی
یاد خدا تأثیر بسزایی در روان آدمی دارد و دلها در پرتو آن آرام میگیرد. خداوند متعال میفرماید:
«أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[۴]
آگاه باش، دلها با یاد خدا آرام میگیرد.
یکی از نامهای قرآن ذکر است. تلاوت و حفظ قرآن نوعی ذکر خداوند است که انسان در پرتو آن از هجوم بسیاری از فشارهای روانی و اضطرابات درونی مصون میماند. پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ میفرماید: مثل قرآن مثل کیسهی سربستهی پر از مشک است. اگر آن را باز کنی، بوی مشک فضا را معطر میسازد و اگر به حال خود رها سازی، سود نمیبخشد. قرآن نیز، چنانچه به تلاوتش روی آوری، فضا را از عطر خود آکنده میسازد و روان را نشاط میبخشد؛ و اگر تلاوت نکنی، در سینهات پنهان میماند.[۵]
۴٫ نجات از تنهایی
کتاب بهترین هم نشین تنهایی است و قرآن زیباترین، عمیقترین و با نفوذترین کتاب شمرده میشود. امام سجاد ـ علیه السّلام ـ میفرماید: اگر همهی مردم روی زمین از دنیا بروند، تا وقتی قران با من است، از هیچ چیز وحشت ندارم.[۶]
۵٫ فهم بهتر قرآن
مهمترین و عمدهترین اثر حفظ قرآن درک بهتر آن است. حافظ به سبب تسلط بر همهی آیات، ارتباط آنها را نیک در مییابد و در پرتو آن درکی بهتر و درستتر از قرآن به دست میآورد.
هر چه حافظ قرآن بر آیات و ارتباط وبازیابی آنها مسلطتر باشد، بهتر میتواند نظر قرآن دربارهی یک موضوع را به دست آورد. پس مفسران حافظ قرآن، بهتر ودقیقتر میتوانند قرآن را تفسیر کنند و تفسیرشان از تفسیر مفسران غیر حافظ جامعتر و دقیقتر است.
۶٫ همنشینی با فرشتگان:
عن ابی عبدالله ـ علیه السّلام ـ قال:
اَلْحافِظُ للْقرْآنِ الْعامِلُ بِه مَعَ السَّفَرهِ الْکِرامِ الْبَرَرَهِ.[۷]
«حافظ قرآن که بدان عمل کند، در آخرت رفیق و همراه فرشتگان و سفیران الهی خواهد بود.»
۷٫ غنا و بی نیازی:
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :
اَغْنَی النّاسِ حَمَلهُ الْقُرآنِ مَنْ جَعَلهُ اللهُ تَعالی فی جَوْفِهِ[۸].
بینیازترین مردم حاملان قرآن میباشند، آن کسان که خدای تعالی قرآن را در سینه آنها جای داده است.
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :
مَنْ اَعطاهُ اللهُ الْقُرآنَ فَرَای اَنَّ رَجُلاً اُعْطِیَ اَفْضَل مِمّا اُعْطی فَقَدْ صَغَّرَ عَظِیماً وَ عَظَّمَ صَغیراً.[۹]
هر کسی خداوند قرآن را به او داد و چنان پندارد که به مردی بهتر از او چیزی دادهاند، خیر بزرگی را کوچک شمرده و کوچکی را بزرگ دانسته است.
۸٫ موجب آمرزش گناهان:
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :
مَنْ قَرَأَ الْقُرآنَ عن حِفْظِهِ ثُمَّ ظَنَّ اَنَّ الله تَعالی لا یَغْفِرُ لَهُ فَهُوَ مِمَّنْ اسْتَهْزِءَ بِآیاتِ الله.[۱۰]
«کسی که قرآن را از حفظ بخواند و گمان کند که خداوند متعال او را نمیآمرزد، در واقع از جمله کسانی است که آیات خداوند را مورد استهزاء و تمسخر قرار داده است.»
۹٫ نجات از عذاب الهی:
لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلباً وَعَی الْقُرآن.[۱۱]
«خداوند متعال قلبی که قرآن در آن باشد را عذاب نمیکند.»
۱۰٫ قبولی شفاعت:
همانطور که خود قرآن در حق مؤمنان شفاعت میکند، حافظ و حامل قرآن نیز توان شفاعت را دارد:
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :
مَن قَرَاَ الْقُرآنَ حَتّی یَسْتَظْهرَهُ وَ یَحْفَظَهُ اَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّهَ و شَفَّعَهُ فی عَشْرَهٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِهِ کُلِّهِمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النّارُ[۱۲]
«هر که (آنقدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد کرد و شفاعتش را درباره ده نفر از خانوادهاش که آتش جهنم بر آن واجب شده، میپذیرد.»
۱۱٫ آبادی و احیاء قلب:
همانطوری که خانه ویران نزد مردم بیارزش است، دلی خالی از قرآن نیز پیش خداوند بیارزش است.
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :
اِنَّ الَّذی لَیْسَ فی جَوفِهِ شَیْءٌ مِنَ الْقُرآنِ کَالْبَیْتِ الْخَراب.[۱۳]
«کسی که در درونش چیزی (سوره یا آیهای) از قرآن نباشد، همانند خانه ویران است.»
۱۲٫ انس با قرآن و تلاوت آن موجب احیاء و شادابی دل میشود.
عن کثیر بن سلیم قال قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :
یا بُنَیَّ لا تَغْفَل عَنْ قَرائَهِ الْقُرآن، فَأِنَّ القُرآنَ یُحیی الْقَلْبَ و یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغِی.[۱۴]
کثیر بن سلیم میگوید: رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود:
ای پسر! از قرائت قرآن غفلت مکن که قرآن دل را زنده میکند و از فحشاء و نادرست و ستم باز میدارد.
۱۳٫ بالاترین درجات در بهشت:
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :
فَاِذا دَخَلَ صاحِبُ القُرآنِ الْجَنَّهَ قَیلَ لَهُ: اِقْرَأ وَارْقَ، لِکُلِّ آیَهٍ دَرَجهٌ فَلا تَکُونُ فَوقَ حافِظِ القُرآنِ دَرَجهٌ.[۱۵]
هنگامی که صاحب قرآن داخل بهشت شود، به او میگویند بخوان و بالا رو، پس برتر از درجه حافظ قرآن درجهای نیست.
۱۴٫ نجات از تنهایی:
زندان تنهایی، ناخود آگاه در انسان ترس و وحشت ایجاد میکند و در این موقعیت انسان نیاز به دوست و همراهی دارد، بهترین مونس و همدم آدمی در تنهایی کتاب است و چه کتابی زیباتر و عمیقتر و با نفوذتر از قرآن؟
قال علی بن الحسین ـ علیه السّلام ـ :
لَوْ ماتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ یَکُونَ الْقُرآنُ مَعی[۱۶].
امام علی بن الحسین ـ علیه السّلام ـ فرمود:
«اگر همه مردم که در میان مشرق و مغرب عالم زندگی میکنند، بمیرند و قرآن کریم با من باشد، احساس ترس و وحشت نمیکنم.»
۱۵٫ در زمره بزرگان و بهترین افراد جامعه:
پیامبر بزرگوار اسلام در این باره میفرماید:
اَشْرافُ اُمَّتی حَمَلَهُ الْقُرْآنِ وَ اَصْحابُ اللَّیلِ.[۱۷]
«بزرگان امت من حاملان قرآن و نماز شب خوانان میباشند.»
در روایت دیگر میفرماید:
فَضْلُ حَمَلَهِ الْقُرآن عَلَی الّذی لَمْ یَحْمِلْهُ کفضل الخالق عَلَی المخلوق.[۱۸]
«فضیلت و برتری حاملان[۱۹] قرآن بر کسی که سعادت حمل قرآن را نیافته، مانند برتری آفریدگار بر آفریدگان است.»
۱۶٫ دریافت پاداش پیامبران:
حاملان قرآن، چون با کلام خداوند انس و الفت دارند و سعی میکنند، خود نیز متخلق به اخلاق قرآن و متادّب به آداب الهی باشند، مرگ و حشر و نشر آنها همانند پیامبر است:
قالَ رَسُولُ الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ :
اِنَّ اَکْرَمَ العِبادِ اِلَی اللهِ بَعْدَ الأنبیاءِ، العُلَماءُ ثُمَّ حَمَلَهُ القُرآن، یَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنیا کَما یَخْرُجُ الانبیاءُ وَ یُحْشَرُونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الأنبِیاءِ وَ یَمُرُّون عَلَی الصِّراطِ مَعَ الأنبِیاءِ و یُأخُذُونَ ثَوابَ الأنبِیاءِ.[۲۰]
پیامبر اسلام فرمود:
«همانا بهترین بندگان نزد خدا بعد از پیامبران علما هستند و سپس حاملان (قاریان و حافظان) قرآن، آنان همانند انبیا از دنیا میروند، همراه آنان از قبرها برانگیخته میشوند، در کنار آنان از صراط میگذرند و پاداش انبیاء را (از خداوند)دریافت میکنند.»
۱۷٫ سرشناسان اهل بهشت:
اهل قرآن همانطور که در دنیا مورد تکریم و احترام مردم هستند در بهشت نیز گرامی و محبوبند.
قال رسول الله(ص):
حَمَلَهُ القرآنِ عُرَفاءُ اَهْلِ الْجَنَّه[۲۱]
«حاملان قرآن، سرشناسان اهل بهشتاند.
——————————————————————————–
[۱] . پیامبر اسلام(ص) میفرماید: انما مثل صاحب القرآن کمثل الابل المعلقه اذا عاهد علیها أمسکها و ان أطلقها ذهبت و اذا قام صاحب القرآن فقرأه باللیل و النهار ذکره و اذا لم یقم به نسیه. (صحیح مسلم، ج ۱، ص ۵۴۴).
[۲] . ما جالس هذا القرآن احد الا قام عنه بزیاده أو نقصان: زیاده من هدی أو نقصان من عمی. (نهج البلاغه، خ ۱۷۵).
[۳] . برخی از دانشمندان در این زمینه کتابهای مستقلی نوشتهاند و حکایات آموزنده بیشماری گرد آوردهاند، مانند کتاب نمونههایی از تأثیر و نفوذ قرآن، نوشتهی علی کریمی جهرمی.
[۴] . رعد، ۱۳: ۲۸٫
[۵] . عن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : ان القرآن مثله کمثل جراب فیه مسک قد ربطت فاه فان فتحته فاح ریح المسک و ان ترکته کان مسکا موضوعا مثل القرآن ان قرأته و الا فهو فی صدرک. (کنز العمال، ح ۲۳۲۳).
[۶] . لومات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد أن یکون القرآن معی. (بحار، ج ۴۶، ص ۱۰۷).
[۷] . اصول کافی، ج ۴، ص ۴۰۴٫
[۸] .کنز العمال، ج ۱، ص ۵۱۰٫
[۹] . همان.
[۱۰] . مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۲۹۴٫
[۱۱] . آثار الصادقین، ج ۱۷، ص ۲۴۷٫
[۱۲] . مجمع البیان، ج ۱، ص ۴۵٫
[۱۳] . کنز العمال، ج ۱، ص ۵۵۳٫
[۱۴] . کنز العمال، ج ۲، ص ۲۹۱٫
[۱۵] . بحار الانوار، ج ۹۲، ص ۲۲٫
[۱۶] . بحار الانوار، ج ۴۶، ص ۱۰۷٫
[۱۷] . سفینه، ج ۲، ص ۴۱۵٫
[۱۸] . کنز العمال، ج ۱، ص ۵۱۵٫
[۱۹] . حامل قرآن معنای گستردهای دارد که قاریان مفسران قرآن را نیز در بر میگیرد.
[۲۰] . بحار، ج ۹۲، ص ۱۷٫
[۲۱] . وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۱۷۵٫
*منبع : اندیشه ی قم